Definasi : -
Satu ungkapan ketidakrataan di permukaan pavemen yang
menjejaskan kualiti pemanduan kenderaan
Pengukuran:-
- · International Roughness Index IRI
- · National Associaiton of Australian State Road Authorities NAASRA,
- RMSVA, TEXAS MO, Brazil QI, RN, PSI,
Surface Regularity
Satu ketidakteraturan membujur adalah perubahan dalam profil
permukaan jalan seperti yang diukur oleh Rolling Straight Edge, Walking Profiler dan peranti peranti lain
Kekerapan permukaan hendaklah berada dalam lingkungan had
yang berkaitan diberikan dalam JKR
Standard Spesification for Road Works (JKR/SPJ/1988 - Jadual 4.14)
Kekerapan pengukuran permukaan turapan yang telah dilengkapkan
hendaklah diukur sebelum trafik dibenarkan di atasnya dan diukur dalam jangka
lorong IRI.Lane IRI hendaklah diukur menggunakan ARRB Walking Profiler mengikut
prosedur seperti yang digariskan dalam AUSTROADS PATOI: 2001
Perbezaan Pengukuran IRI Menggunakan Rolling Straight Edge dan Walking Prfiler |
How To Measure IRI
- · Profil jalan diukur;· Profil diukur ditapis dengan penapis lulus rendah 250mm purata bergerak yang melicinkan profile jalan tersebut;· Profile yang telah ditapis dimasukkan ke dalam perisian Quarter Car Simulation· Magnitud anjakan antara jisim muncul (suku simulasi badan kereta) dan jisim unsprung (gandar kereta suku simulasi) dalam kereta suku merumuskan· Jumlah dibahagikan dengan profil panjang untuk mendapatkan IRI, nilai-nilai yang biasanya diunitkan dalam mm / m atau m / km
Class of IRI Profile Measurement
Diukur melalui 4 kelas profilers (Bank Dunia) di mana Kelas
menunjukkan ketepatan daripada pengukuran profile
Class 1: Persis
Sampling interval < 250mm with precision of <0.5mm
Road & Level, Dipstick, Walking Profiler
Class 2: High speed Profilemeter Method
Sampling interval < 500mm with precisson of <1.0mm
Laser profilers, inertial profiler
Class 3 Response type measurement
Mays Meter, Roughmeter
Class 4 Subjective ratings